از کنار «پنج متری اول، بن بست سوم» به سادگی نگذریم
از کنار «پنج متری اول، بن بست سوم» به سادگی نگذریم

نمایش «پنج متری اول، بن بست سوم» از آن دست اتفاق‌های خوبی در هنر قم است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم، روال کار – درست یا غلط – این است که در شهرهای مذهبی معمولا هنر نیز سبقه به ظاهر مذهبی به خود گرفته است؛ کنسرت موسیقی در آنها برگزار نمی‌شود چرا که حتما موسیقی همه‌اش غیر مذهبی است، نمایش‌ و تئاتر در این شهرها با تم مذهبی روی صحنه می‌رود و در بیشتر مواقع روایتی تاریخی از انگاره‌ها و یادمانه‌های دینی هستند و نمایشگاه‌های نقاشی و پوستر هم کم و بیش با همین سمت و سو برگزار می‌شوند با این حال چند سالی است هنرمندان جوان قم وارد حوزه‌های اجتماعی هم شده‌اند و هر چند نمی‌توان گفت هنر آنها غیر مذهبی است، اما در فرم و محتوا، تغییرات چشمگیری داشته‌اند که می‌توان این ویژگی را نقطه عطفی برای هنر استان دانست.
«پنج متری اول، بن بست سوم» نمایشی است در ژانر اجتماعی که به طور خاص به ماهیت خشونت می‌پردازد، تئاتری که در پوستر آن مشخصه ۱۵+ به چشم می‌خورد زیرا به صورتی نیمه عریان، خشونت را به تصویر کشیده است و عوامل مختلفی را به عنوان پس زمینه این آسیب اجتماعی که خود برآیند و محصول دیگر آسیب‌هاست معرفی می‌کند.

احمد شریفی فرد کارگردان این نمایش به مسائلی مانند اعتیاد، سرقت، بزهکاری خرد، درگیری بین اراذل و اوباش و از همه مهمتر، خوی قدرت‌طلبی در بین جوانان یک شهر نظر دارد؛ او می‌گوید: «تلاش ما این است که نشان دهیم اتفاقاتی مانند خشونت، ناگوار هستند و اگر روی می‌دهند، ریشه در خانواده دارند، خانواده‌هایی که برون‌داد آنها، انسان‌هایی هستند که در نهایت به دست خود کشته شده یا گرفتار قانون می‌شوند».
نمایش «پنج متری اول، بن بست سوم» فقر فرهنگی را به عنوان یکی دیگر از عوامل اصلی ظهور و بروز خشونت در اجتماع معرفی می‌کند و هر چند در این زمینه به تلنگری بسنده کرده، اما بذر فکری خوبی را در ذهن مخاطب می‌کارد، به خصوص آنجا که این معضل اجتماعی را بیش از پیش مربوط به محله‌های محروم یک شهر می‌داند، جایی که دست بر قضا فاقد برنامه‌های فرهنگی هم هستند.
به گفته کارگردان این تئاتر، حدود ۱۵ ماه برای اجرای آن تمرین شده، عددی که حتی روی کاغذ هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد البته برای نمایشی که جزو نخستین کارها در این سبک در شهر قم محسوب می‌شود، چنین تدارکی دور از انتظار نیست.
شریفی فرد هم معتقد است مرکز هنرهای نمایشی ایران، قم را دفتر تئاتر مذهبی ایران قرار داده و اینگونه کارها را بیشتر می‌پسندد ولی متأسفانه در حواشی شهر آسیب‌هایی روی می‌دهد و نباید از آن گذشت و غفلت کرد.

این کارگردان تئاتر خواستار حمایت از اینگونه فعالیت‌ها نیز شده و می‌گوید: «برای تأمین هزینه‌های دکور، لباس، صحنه و کرایه سالن مجموعه عوامل هزینه پرداخت کردیم زیرا در نظر داشتیم نمایش حتما در قم روی صحنه برود».
اتفاق‌های خوبی در عرصه هنری قم رخ داده یا در حال رخ دادن هستند، رویدادهایی از جنس دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی هنرمندان استانی که در صورت حمایت، می‌توانند وجه ملی و بین‌المللی هم داشته باشند و «پنج متری اول، بن بست سوم» یکی از آنهاست.
رحمان اسلامی، مهناز رودساز، امیرمحمد رئیس میرزا، محمدرضا پیغمبری، پویا سوری، هومن پیری، مجتبی حجار، کاوه صفایی و علیرضا هاشمی بازیگران این نمایش هستند و نویسندگی آن را هم عباس نصرتی‌نیا بر عهده داشته، امیرحسین اخوان تهیه کننده و احمد موسوی نیز مدیر تولیدش هستند.
«پنج متری اول، بن بست سوم» از ۲۰ فروردین ماه در خانه نمایش ماه واقع در انتهای بلوار امام موسی صدر، جنب نمایشگاه دائمی، خانه جوان روی صحنه رفته و علاقمندان تئاتر، می‌توانند تا ۱۳ اردیبهشت ماه به تماشای آن بروند.

  • نویسنده : صدرالدین فلاح