بومی‌سازی چرخه شتابدهی در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق
بومی‌سازی چرخه شتابدهی در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان این که هر اقدام فرهنگی را می توان به سمت کسب و کار فرهنگی سوق داد، از بومی سازی چرخه شتابدهی در این مرکز خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی در کرسی آموزشی تحلیلی «رسانو» که با موضوع «فعالیت فرهنگی – مذهبی در فضای مجازی با رویکرد ایجاد یک کسب و کار نوآورانه» و با همکاری مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق و معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: هر فردی می تواند یک کار فرهنگی را بر اساس علاقه و توان خود و ضرورت و اقتضای جامعه انتخاب کند و آن را انجام دهد و کار ما طلاب همین است و یک جنس فعالیت را انتخاب کرده و سعی می کنیم در آن، محتوا و شرایط کار فرهنگی و تبلیغی خود را انتخاب کنیم که تا این مرحله، «اقدام فرهنگی» گفته می شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ضمن معرفی کسب و کارهای فرهنگی تاب آور یادآور شد: اگر این اقدام یک ویژگی دیگری را داشته باشد، به آن «کسب و کارهای فرهنگی» می گویند و این ویژگی آن است که از آن اقدام، تولید محصول فرهنگی و یا ارائه خدمات فرهنگی به شکلی طراحی و در جامعه ارائه شود که با فروش محصول از محل عرضه آن به جامعه، درآمدی کسب شود که هزینه های تولید، تکثیر و عرضه آن محصول به دست آید که به آن «کسب و کارهای فرهنگی تاب آور» می گویند.

قطبی ضمن بیان تعریفی از کسب و کارهای فرهنگی و سودآور ابراز داشت: تاب آور به این معناست که هزینه های فعالیت از محل اقدام و فعالیت تأمین می شود؛ اگر این مسأله توسعه یافت و سود بیشتری داشت، کسب و کار فرهنگی سودآور گفته می شود و البته رتبه بالاتری داریم که کسب و کار فرهنگی جریان ساز می گویند که آن کسب و کارهای بزرگ وسیعی است که از سودآوری عبور کرده و به یک واقعیت بالاتر و برتر رسیده است که نمونه بارزی می شود که دیگران از آن مدل الگو برداری می کنند.

وی گفت: به عنوان مثال، کتاب از دیرباز محصول فرهنگی شناخته می شود و ارزشمند است و هنوز هم جایگاه خود را دارد؛ از محل تولید کتاب (نوشتن و نویسندگی و یا چاپ اثر و فروش آن) کسب و کارهای فرهنگی انجام می شود و گاهی ممکن است اینها به صورت مرکب و در قالب مؤسسه ای صورت گیرد.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: در فضای مجازی هم به این صورت است که اگر فردی اپلیکیشنی تولید کند که محتوای فرهنگی (آموزش قرآن و احکام و تفسیر و سبک زندگی و ارتباطات اجتماعی) در آن عرضه شود، کار فرهنگی انجام می دهد و اگر این اپلیکیشن به گونه ای طراحی شده باشد که از آن بتوان هزینه هایش را تأمین کرد، کسب و کارهای فرهنگی گفته می شود.

قطبی اپلیکیشن «باد صبا» را نمونه ای کسب و کار فرهنگی برشمرد و اظهار داشت: روش های مختلفی در خصوص کسب و کارهای فرهنگی احصا کرده ام که از جمله آنها می توان به فروش، پرداخت درون برنامه ای، تبلیغ، خدمات و سرویس های جانبی اشاره کرد که اپلیکیشن «باد صبا» نمونه ای از کسب و کار فرهنگی به حساب می آید؛ از روش های مختلف و از محل رفت و آمد مخاطبین و یا فعالیت های جانبی که در محصول شکل می گیرد، می توان درآمدهایی را کسب کرد که هزینه ها به دست آید.

وی یادآور شد: کارهایی مثل آموزش، مشاوره، ارائه فعالیت هایی اعم از طراحی و… کسب و کار فرهنگی از جنس خدمات گفته می شود؛ وقتی محصولی تولید و تکثیر می شود، جنسش محصول است، پس تکثیر پذیری ویژگی محصول است اما در خدمات، تکثیر نیست و خدمات به صورت موردی صورت می گیرد، یعنی خدمات موردی است و فردی مراجعه می کند و مثلا پوستری طراحی می شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق گفت: در خدمات، جنس کار دوطرفه است یعنی تقاضای موردی و یک ارائه خدمت به فرد متقاضی صورت می گیرد (مشاوره، دوره آموزشی و همایش علمی)، که این ها خدمات فرهنگی هستند؛ امروزه در برش خدمات هم نمونه های زیادی وجود دارد که به تاب آوری و سود آوری و حتی برخی به مجموعه های بسیار بزرگی تبدیل شده اند.

انتهای پیام/د

  • منبع خبر : پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی