بدعت برگزاری نشستهای خبری با عناوین مختلف از جمله همفکری رسانهای البته با دعوت گزینشی از رسانهها، در حال تبدیل شدن به روندی عادی در بین ادارات دولتی قم است.
دعوت از اهالی رسانه برای شرکت در نشستهای خبری و انتشار گزارشی از عملکرد یک اداره دولتی، امری رایج و پسندیده است و چه بسا مدیرانی که بیشتر خود را در معرض سوالات خبرنگاران قرار میدهند، عملکردی بهتر هم دارند زیرا رسانهها در حقیقت نمایندگان عموم اقشار جامعه بوده و سوالات، انتقادات و پیشنهادات مردمی را به اطلاع مدیران و مسئولان دستگاههای اجرایی میرسانند و پاسخهای آنها را نیز در سطحی گسترده منتشر میکنند.
در این بین یک نکته اساسی و کلیدی وجود دارد که نقش تعیینکنندهای در این کارکرد رسانهها خواهد داشت، یعنی ایجاد امکانی برای حضور همه رسانههای موافق و مخالف، با هر رویکرد سیاسی، اجتماعی و انتقادی، چه اینکه نفس حضور مدیران دولتی در اینگونه نشستها، پاسخگویی به سوالاتی است که بیشتر جنبه انتقادی دارند نه اینکه صرفا بخواهند به بیان عملکرد خود فارغ از هرگونه نقد بپردازند.
بدعت دعوت گزینشی از رسانهها که طی سالهای اخیر به امری عادی در استان قم تبدیل شده، این ویژگی نشستهای خبری را با تهدیدی جدی مواجه کرده و حتی میتوان گفت بسیاری از این جلسات، کارکرد اصلی خود را از دست دادهاند و صرفا با حضور تعدادی از خبرنگاران یا رسانههای گزینش شده برگزار میشوند، نشستهایی که اعضای حاضر در آنها صرفا بر اساس سلیقه روابط عمومیها انتخاب شدهاند.
نمونه بارز این مسئله را میتوان در اقدام اخیر اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قم مشاهده کرد؛ دعوتنامهای با مخاطبان خاص!
جالب اینکه عنوان این جلسه، «همفکری و تور رسانهای با اصحاب محترم رسانه» است در حالیکه با چنین دعوتی، جای خالی بسیاری از خبرنگاران و رسانهها در نشست مذکور احساس میشود.
- نویسنده : صدرالدین فلاح