نشست خبری رئیس و روسای کمیسیونهای تخصصی شورای اسلامی شهر قم، با خبرهای نسبتا خوب برای سال آینده همراه بود، خبرهایی مثل افتتاح فاز نخست مترو قم که سالهاست مردم شاهد اجرای آن هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم، نشست خبری رئیس شورای اسلامی شهر قم و روسای کمیسیونهای تخصصی، پیش از ظهر امروز در سالن جلسات شورای شهر برگزار شد.
عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم در این نشست با بیان اینکه پروژه های شهری بر اساس برنامه و با نظارت به پیش رفت و محدودیت های مختلف مانند شرایط خاص اقتصادی و همچنین شیوع کرونا سبب ایجاد وقفه در پروژه ها نشد اظهار کرد: در ۶ مرحله شاهد افتتاح پروژه های شهری بودیم.
وی افزود: نسبت بودجه جاری به عمرانی در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم، ۲۹ به ۷۱ درصد است، ضمن آن که باید توجه داشت بودجه جاری فقط محدود به حقوق و دستمزدها نیست و موارد دیگری مانند مدیریت پسماند، رفت و روب و نگهداری فضای سبز شهری را نیز شامل می شود.
جلالی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر ساماندهی وضعیت اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار کرد: ساماندهی اطراف حرم نیازمند یک تحول اساسی است، ضمن آن که برخی از آرام سازی ها و پیاده راه سازی ها در این محدوده انجام شده است و ادامه خواهد یافت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم درباره پروژه مونوریل قم هم گفت: منوریل به عنوان یک پروژه دولتی در قم آغاز شد و تضمین منابع آن نیز با دولت بود، لذا تا وقتی که دولت پشتیبان این پروژه بوده، این پروژه نیز پیشرفت داشته ولی اکنون متوقف مانده است؛ نظر مدیریت استان در حال حاضر درباره پروژه منوریل، بهره برداری از ۴٫۷ کیلومتر فعلی آن به شرط تأمین منابع از سوی دولت است، چراکه این تکمیل این پروژه در توان استان قم نیست، ضمن آن که پیمانکار قبلی مونوریل همچنان مطالباتی دارد.
وی با انتقاد از اتخاذ چنین تصمیمی مبنی بر احداث مونوریل در قم عنوان کرد: اگر پروژه منوریل به بهره برداری هم برسد کمکی به حمل و نقل و کاهش ترافیک درون شهری قم نخواهد کرد و چه بسا که باید تغییراتی نیز در نوع کاربری داشته باشد.
بودجه مصوب قم برای سال آینده ۱۰ درصد کمتر از پیشنهاد شهرداری است
مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم هم در این نشست از اختلاف ۱۰ درصدی بودجه پیشنهادی شهرداری قم برای سال ۱۴۰۰ با بودجه مصوب ۳۰۶۲ میلیارد تومانی در شورای اسلامی شهر خبر داد و گفت: بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال آینده حدود ۳۴۲۰ میلیارد تومان بود که پس از جرح و تعدیل های لازم، بودجه ۳۰۶۲ میلیارد تومانی یعنی حدود ۱۰ درصد کمتر از بودجه پیشنهادی به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر رسید.
وی با اشاره به تلاش حداکثری اعضای شورای اسلامی شهر برای عدم وجود شکاف جدی بین پیش بینی ها و تحقق های بودجه ای شهرداری خاطرنشان کرد: افزایش حدود ۲۵ تا ۳۰ درصدی مصارف در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری قم، امری اجتناب ناپذیر است.
اخوان همچنین از هزینه یک میلیارد تومانی نگهداری قم خبر داد.
فاز نخست متروی قم سال ۱۴۰۰ افتتاح میشود
در ادامه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی طی سخنانی گفت: در سال جاری شاهد بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بازگشایی در شهر مقدس قم بودیم که از آن جمله می توان به محور بلوار فردوسی، پروژه شهیدان برقعی و ادامه بلوار جمهوری اسلامی اشاره کرد.
محسن محرری با اشاره به تصمیم جدی مبنی بر افتتاح فاز نخست مترو قم در سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: از این رو تملک ایستگاه های مربوط به آن در دستور کار قرار دارد.
وی بازنگری در برخی پروژه ها برای نهایی شدن زودتر آنها را یکی از سیاستهای شورای شهر و شهرداری دانست و تصریح کرد: از ۸ قراردادی که در سال ۹۹ به عنوان سرمایه گذاری بسته شده، ۷ مورد آن مربوط به محور پیامبر اعظم (ص) است و از این رو پیش بینی می شود که این محور تا ۳ سال آینده رونق جدی تری پیدا کند.
۷۰ درصد پروژههای قم عمرانی هستند
روح الله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم هم در این نشست عنوان کرد: حدود ۷۰ درصد پروژه های سالانه در قم، به سرفصل های عمرانی اختصاص دارد که این عدد نوعی رکورد محسوب میشود.
وی به برخی تقاطع های غیرهمسطح اجرا شده و یا در دست اقدام شهری اشاره و اظهار کرد: یکی از این تقاطع ها، تقاطع غیرهمسطح ولی عصر (عج) به عنوان بلندترین پُل قم است که با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان به ثمر نشست و اگر قرار بود امروز به نتیجه برسد، به بودجه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت؛ البته برخی دیگر از تقاطع های غیرهمسطح مانند شهدای روحانیت، شهرک قدس و مرجعیت و همچنین تکمیل ورودی شهر از بخش جعفریه نیز از پروژه های مهم دیگری است که در دست انجام است و برخی از آن ها در فروردین ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره حذف برخی میدان های شهر قم خاطرنشان کرد: نگاه امروز دنیا در این زمینه، ایجاد تقاطع های چراغ دار است، اما در کشور ما و برای تأمین هدف مدیریت ترافیک و کاهش حوادث، بیشتر به حذف میدان و ایجاد دوربرگردان توجه می شود.
انتهای پیام/