گام‌های روبه جلو برای تقویت‌ زیرساخت‌های شهر قم
گام‌های روبه جلو برای تقویت‌ زیرساخت‌های شهر قم

زیرساخت‌های توسعه و خدمات شهری در قم عقب‌ماندگی‌هایی دارد که برای رفع این مشکل، نیاز به گام‌های بلند احساس می‌شود، راهبردی که در مدیریت شهری قم وجود دارد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم، عمران و آبادانی نعمتی است که در هر قطعه‌ای از زمین محقق می‌شود به دنبال آن رفاه و آرامش و بهبود اقتصادی و اجتماعی نیز محقق می‌شود و به همین خاطر است که شهرهایی که پیشرفته‌تر هستند و آبادانی بیشتری دارند جمعیت بیشتری هم در آن‌ها ساکن است. طی سال‌های اخیر شهر مقدس قم نیز فرصتی پیدا کرده تا از این نعمت الهی بیش از گذشته بهره‌مند شود و شرایط بهتری برای زندگی در آن رقم بخورد.

بسیاری از مسافرین و زائرینی که به قم سفر کرده‌اند قطعاً یکبار مسیرشان به میدان ۷۲ تن خورده و از مسیر خیابان امام خمینی(ره) عازم زیارت بارگاه کریمه اهل بیت(ع) شده‌اند؛ دو محور مهمی که مدیریت شهری قم در قالب مجموعه منطقه سه فرصت خدمت‌گذاری به زائرین و شهروندان قمی را دارند و به دلیل همین ظرفیت مهم قرار گیری شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور و نقاط کلیدی و خاطره‌ساز شهر، اتفاقات قابل توجهی در حوزه عمران و آبادانی در آن رقم خورده است.

منطقه سه شهر قم که امروز و پس از تفکیک مناطق شهری، دومین منطقه وسیع شهر است، پروژه‌های عمرانی و خدماتی بزرگی را هم در خود جای داده که فرامنطقه‌ای بوده و بستر ارائه خدمات بهتر به شهروندان و زائرین را نیز فراهم کرده است. از کمپ فدک گرفته تا بوستان ولایت و بلوار زینبیه و مجموعه ورزشی طی ۶ سال‌ اخیر در این منطقه اجرا شده تا هم رفاه شهروندان تأمین شود و هم زائرین از خدمات بهتری برخوردار گردند.

بلوار زینبیه

این پروژه در راستای اجرای رینگ دوم ترافیکی هسته مرکزی شهر بوده که رینگ دوم ترافیکی در منطقه سه حدفاصل خیابان هفت تیر، خیابان امام خمینی و تقاطع زینبیه را محقق می‌کند؛ اجرای کامل این طرح باعث کاهش حجم ترافیک خیابان امام خمینی، میدان سعیدی و میدان مطهری می‌شود و تاکنون شهرداری با صرف بیش از ۱۱ میلیارد تومان بخشی از آن را تملک و اجرا کرده است.

همچنین این طرح باعث اصلاح هندسی معابر موجود – تسهیل در رفت و آمد، وسایط نقلیه و دسترسی سریع‌تر جهت ورود و خروج به هسته مرکزی شهر خواهد بود. از دیگر ویژگی این طرح دسترسی آسان از طریق کمربندی امام علی(ع) به خیابان بهارستان (انتهای محله مدرس) و سپس هسته مرکزی شهر و حرم مطهر است. دسترسی آسان به ایستگاه A41 مترو و همچنین عبور جریان ترافیک از روگذر امامزاده ابراهیم و اتصال به خیابان زینبیه در محدود منطقه هفت از ویژگی بارز اجرای کامل این پروژه است.

بوستان ولایت

این بوستان با مساحتی بالغ بر ۲۹۱ هکتار یک از بزرگ‌ترین پهنه‌های فضای سبز شهری قم محسوب می‌شود که طبق برنامه‌ریزی انجام شده در آینده نزدیک به عنوان بزرگ‌ترین بوستان فراشهری قم افتتاح خواهد شد. طبق مطالعاتی که در دست اقدام است بوستان ولایت شامل سه پهنه صنایع دستی، پهنه تفریحاتی آبی، زمینی و هوایی و پهنه توریست زیارتی و آموزشی خواهد بود.

شهرداری در این بوستان که در محدوده عوارضی قم تهران قرار گرفته طی ۶ سال اخیر بیش از ۵ میلیارد تومان هزینه کرده است. در حال حاضر فاز اول تکمیل زیرساخت‌ها و تاسیسات این بوستان شامل ۳۰ هکتار در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

اصلاح کانال رینگ انتقال آب‌های سطحی میدان ۷۲ تن

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در خصوص اصلاح نقاط آبگرفتگی و انتقال آب‌های سطحی صورت پذیرفته، کانال انتقال آب‌های سطحی میدان ۷۲ تن بعنوان یکی از مهم‌ترین رینگ‌های اصلی دو، سه و ۶ است که در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ فاز اول آن اجرا شد و در آینده نزدیک نیز کانال آب‌های سطحی حدفاصل پل شهید دستغیب تا انتهای خیابان شیرازی در دست اقدام خواهد بود که برآورد فاز ۲ بالغ بر ۵ میلیارد تومان است. جمع هزینه‌کرد شهرداری منطقه سه در این پروژه در فاز اول نزدیک به ۳ میلیارد تومان بوده است.

احداث ایستگاه آتش‌نشانی شهید شیرازی

تقویت سرانه‌های ایمنی طی سال‌های اخیر یکی از اولویت‌های مدیریت شهری بوده است و در حال حاضر با توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی قم به استاندارد تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در کشور رسیده است. در حال حاضر در منطقه سه چهار ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد که ایستگاه شهید شیرازی با تملک زمینی به متراژ ۲ هزار مترمربع در سالیان گذشته توسط شهرداری احداث شده است.

احداث ۸۰۰ مترمربع سوله آتشنشانی شامل آشیانه خودروهای امدادی، سالن جلسات، استراحتگاه، باشگاه آمادگی بدنی، رختشورخانه، سرویس بهداشتی و حمام و هزار و ۲۰۰ مترمربع محوطه سازی داخل ایستگاه آتش نشانی از جمله بخش‌های این پروژه بوده که سال ۹۵ به اتمام رسیده است.

بوستان و کمپ فدک

تجهیز و توسعه بوستان فدک یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قم در راستای تقویت زیرساخت‌های گردشگری بوده است. جدول گذاری، آسفالت، پیاده رو سازی، احداث نمازخانه، احداث ۹ باب سرویس بهداشتی و حمام، احداث ساختمان اداری، نصب سکوی نشیمن، نصب پایه‌های روشنایی،  احداث زمین بازی،  اصلاح هندسی ورودی بوستان مقابل میدان ۷۲ تن از جمله بخش‌های این پروژه عظیم بوده است.

بیش از سه میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و شهرداری قم در این پروژه هزینه شد که طی سال‌های اخیر به عنوان کمپ اصلی اسکان زائرین در قم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

تابلیه بلوار کارگر

تابلیه مذکور در راستای اتصال خیابان حریم ریل راهآهن حدفاصل انتهای مدرس تا بلوار نیروی هوایی است که این پروژه با اعتبار یک میلیارد تومانی در راستای کاهش بار ترافیکی خیابان امام خمینی(ره) و دسترسی‌های سریع محلی بوده و این پروژه در سال ۹۷ کلنگ‌زنی و در سال ۹۸ افتتاح شده است و یکی از برنامه‌های آتی این منطقه احداث تابلیه زیرگذر امامزاده ابراهیم برای تکمیل ادامه مسیر به سمت بلوار امام رضا(ع) است که پس از رفع معارضات پروژه مترو عملیاتی خواهد شد.

سوله ورزشی

این پروژه درزمینی بالغ بر هزار و ۲۰۰ مترمربع در یکی از نقاط محروم منطقه در حال احداث است. این پروژه شامل ۲ فاز احداث سوله و سازه و نازک کاری و تجهیز بوده که در سال ۹۹ مبلغ ۲٫۵ میلیارد تومان هزینه برای آن صورت پذیرفته و در حال حاضر مناقصه فاز دوم در دست اقدام است و طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری خواهد رسید.

با احتساب عرصه موجود که جزو آورده‌های این پروژه محسوب می‌شود هزینه تمام شده پروژه بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان است.

شهربازی ۷۲ تن

این شهربازی در گذشته در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران بود و پس از اتمام مدت قرارداد به دلیل مشکلات متعددی که داشت بلااستفاده رها شد. پس از واگذاری این شهربازی به شهرداری قم، اقدامات اولیه برای تعریف پروژه سرمایه‌گذاری و بهسازی و بازگشایی این شهربازی آغاز شد.

طبق پروژه تعریف شده برای شهربازی ۷۲تن، مساحت عرصه موجود پروژه ۵۷۳٫۴۵ مترمربع بوده و کاربری تعریف شده تفریحی گردشگری است. این پروژه پس از طی مراحل اولیه و انتخاب سرمایه‌گذار در آینده نزدیک اجرایی شده و مردم از این فضای تفریحی و گردشگری مجددا بهره‌مند خواهند شد.

بلوار کوه‌ سفید

پروژه بهسازی محور ورودی شهر قم از سمت کوه سفید در راستای افزایش سطح ضریب ایمنی تردد وسائط نقلیه و شهروندان، بهبود و تسهیل در عبور و مرور، کاهش تصادفات و روان‌سازی ترافیک در منطقه سه قم اجرا شد. طول این طرح ۱۵۰۰ متر بوده و اجرای این پروژه با انجام ۴۲ هزار متر مربع زیرسازی و ۶هزار متر طول جدول‌گذاری همراه بوده که شهرداری ۵ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه کرده است.

توزیع آسفالت

اجرای نهضت آسفالت در مناطق مختلف شهر از سال ۹۵ در دستور کار مدیریت شهری قم قرار گرفت و با محوریت معابر مهم شهری اجرای روکش آسفالت و ترمیم و بهسازی روکش‌های تخریب‌شده در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اینکه مهم‌ترین ورودی شهر قم در منطقه سه قرار گرفته و اجرای روکش آسفالت در عمده معابر اصلی و فرعی منطقه صورت گرفت.

طی ۶ سال گذشته ۱۱۵ هزارتن آسفالت در بیش از ۸۳۳ هزار مترمربع معابر منطقه سه با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان توزیع شده است.

پل میثم

روگذر میثم یکی از پروژه‌های نیمه کاره شهر قم بود که با توجه به مشکلاتی‌ که روند کُند پیشرفت و تأخیر در تکمیل این پل برای شهروندان ایجاد کرده بود، شهرداری وارد پروژه شد تا با مشارکت راه‌آهن بتواند آن را تکمیل کرده و در اختیار شهروندان قرار دهد.

پل روگذر میثم با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به طول ۳۵۰ متر و عرض ۱۱ متر توسط قرارگاه سازندگی قائم ارتش اجرا شد و نقش ویژه‌ای در ارتباط مناطق سه و ۶ شهری و تکمیل رینگ ترافیکی دوم شهر ایفا می‌کند.

به طور کلی طی سال‌های اخیر عزم ویژه‌ای در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و امکانات منطقه سه شهر قم شکل گرفته و شاهد توسعه روزافزون این منطقه به توازن دیگر مناطق شهر قم هستیم.

  • نویسنده : محمدرضا آقاباقری