بخشنامه‌ای برای کسادی کسب و کارهای اینترنتی؟
بخشنامه‌ای برای کسادی کسب و کارهای اینترنتی؟

بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر محدودیت تراکنش‌های دریافتی کارت به کارت برای هر کد ملی، کسب و کارهای اینترنتی مبتنی بر دریافت از مشتریان به این شیوه را با چالش جدی مواجه می‌کند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم، اخیرا معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی بخشنامه‌ای که «در راستای مقابله با قمار» مصوب شده، به بانک‌ها ابلاغ کرده است که در پی آن هر فرد روزانه فقط ۲۰ تراکنش دریافتی و در نهایت در طول ماه تا ۸۰ تراکنش دریافتی می‌تواند داشته باشد.

الزام هر کد ملی به انجام ۲۰ تراکنش در روز، موجب می‌شود افراد با داشتن چند کارت بانکی هم نتوانند بیشتر از این میزان محدود، تراکنش داشته باشند.

نکته حائز اهمیت اینکه ضرر اصلی این بخشنامه در حقیقت به صاحبان مشاغل خرد و کسب و کارهای اینترنتی خصوصا صفحات اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی خواهد رسد چرا که دریافتی این گروه از مشاغل از مشتریان، صرفا از طریق کارت به کارت صورت می‌گیرد.

همچنین خطر جدی‌تر اینکه با اجرای این بخشنامه، هر فرد می‌تواند برای ضرر زدن به رقبا و هر شخص دیگری که با او در تضاد است، طی ۴ روز و هر روز ۲۰ بار مبالغ اندکی به کارت او منتقل کند و به این ترتیب سهمیه ۸۰ واریزی او برای آن ماه را به پایان برساند و به همین سادگی، کسب و کار آن فرد را تعطیل کند.

با این تفاسیر آیا این بخشنامه با هدف مقابله با سایت‌های شرط بندی و قمار ابلاغ شده است؟ پس چرا این دو چالش عمده در همان وهله نخست به ذهن طراحان چنین طرحی نرسیده است؟

لازم است فعالان فضای مجازی و همه افراد چه آن دسته از صاحبان مشاغل خرد و اینترنتی که به واسطه این بخشنامه متضرر می‌شوند و چه دیگر افراد که در نهایت، آسیبِ این طرح به آنها هم خواهد رسید، مطالبه جدی برای اصلاح بخشنامه مذکور را از طرق مختلف به گوش مسئولان ذیربط برسانند.

همچنین کارزاری با همین هدف شکل گرفته که می‌توانید با امضای آن، درخواست خود را برای بازنگری در بخشنامه مذکور ثبت کنید.

لینک کارزار درخواست بازنگری در بخشنامه بانک مرکزی در خصوص محدودیت سقف تراکنش کارت به کارت

 

انتهای پیام/

  • نویسنده : صدرالدین فلاح