لزوم طراحی لباس ملی با تکیه بر فرهنگ اسلامی – ایرانی/ حضور جوانان در مسابقات طراحی لباس قم نویدبخش آینده‌ای روشن است
لزوم طراحی لباس ملی با تکیه بر فرهنگ اسلامی – ایرانی/ حضور جوانان در مسابقات طراحی لباس قم نویدبخش آینده‌ای روشن است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: باید طراحی لباس ملی در ایران محقق شود البته نیاز هم نیست به صدها سال قبل برگردیم، بلکه می‌توانیم با استفاده از المان‌ها و نمادهای تاریخی خود، لباسی نو و در تراز ملی طراحی کنیم.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، حجت‌الاسلام سید محمود عرب در آیین آغاز نخستین دوره مسابقات آزاد مهارت طراحی لباس که در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای مارال برگزار شد اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم مبحث پوشش را در لابلای آیات مربوط به آفرینش مطرح کرده است آنجا که می‌فرماید لباس نعمتی الهی است «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْءَاتِکُمْ وَ رِیشًا» اى فرزندان آدم! لباسى براى شما آفریدیم که اندام شمارا مى پوشاند و مایه زینت شماست امّا جامه پرهیزگارى بهتر است. اینها از آیات خداست، تا متذکّر (نعمت‌هاى او) شوند.

وی افزود: طراحی لباس‌ باید به گونه‌ای باشد که هم زشتی‌ها را بپوشاند و هم قامت آدمی را زیبا و آراسته نشان دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با بیان اینکه طراحی لباس رشته‌ای مبتنی بر مهارت و مد است گفت: در واقع این رشته ترکیبی از مهارت و هنر است و طراحان دوخت هم باید افرادی دقیق، منظم، با اراده و خلاق باشند.

وی ادامه داد: این رشته هنری و مهارتی، متناسب افرادی است که به کارهای فنی علاقه دارند؛ مهارت طراحی خوب، خلاقیت، نوآوری و مشاهده برای جست‌وجوی جزئیات، روحیه رقابت‌پذیری و … از جمله ویژگی‌های طراح دوخت حرفه‌ای به شمار می‌روند.

عرب با بیان اینکه جایگاه مد در ایران به درستی تعریف نشده است گفت: همواره مشاهده می‌کنیم طرح‌ها بیشتر کپی‌برداری از مدل‌های خارجی هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم عنوان کرد: فعالیت افراد خلاقی مانند شما، به ارتقاء جایگاه مد در کشورمان کمک شایانی می‌کند ضمن اینکه باید بدانیم آینده شغلی طراحی لباس و دوخت بسیار روشن است و حمایت‌های خوبی هم توسط دولت از طراحان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طراحی لباس و دوخت باید بر اساس جهان‌بینی اسلامی و آداب و رسوم ایرانی باشد گفت: رهبر معظم انقلاب در زمان ریاست جمهوری گفته بودند خیلی از کشورها دارای لباس ملی هستند ولی در ایران فاقد این عنصر فرهنگی و هویتی هستیم.

عرب خاطرنشان کرد: باید طراحی لباس ملی با همت جمعی و خلاقیت همه طراحان لباس و مد در ایران محقق شود البته نیاز هم نیست به صدها سال قبل برگردیم، بلکه می‌توانیم با استفاده از المان‌ها و نمادهای تاریخی خود، لباسی نو و در تراز ملی طراحی کنیم که تا سال‌ها باقی بماند و بتوان آن را به جهان معرفی کرد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با تاکید بر عدم کپی‌برداری از الگوهای خارجی برای طراحی لباس‌های ایرانی گفت: گاهی برخی لباس‌ها که اینک بر تن مردمان کشورهای دیگر می‌بینیم و گمان می‌کنیم متعلق به آن جوامع است، در واقع لباس‌های ایرانی هستند که به تدریج از فرهنگ کشورمان خارج شده‌اند و دیگر به آنها بهایی داده نشده است.

وی در ادامه ضمن تشکر از داوران، دست اندرکاران و شرکت‌کنندگان نخستین دوره مسابقات آزاد مهارت طراحی لباس استان قم تصریح کرد: همه شرکت‌کنندگان در این مسابقات جوان هستند و در رده سنی ۱۵ تا ۳۵ سال قرار دارند که جای خوشوقتی است.

  • منبع خبر : روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم