شرکت در انتخابات وظیفه‌ای دینی و امری عقلایی است
شرکت در انتخابات وظیفه‌ای دینی و امری عقلایی است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم شرکت در انتخابات را امری اجتناب‌ناپذیر از نظر دینی و عقلانی دانست و گفت: امروز هر اقدامی که موجب خشم دشمن بشود یا به استکبار ضربه بزند، عمل صالح محسوب می‌شود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، حجت‌الاسلام سید محمود عرب در نشستی با کارکنان این اداره کل با اشاره به برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یازدهم اسفندماه اظهار کرد: در آستانه تحقق حماسه‌ی سیاسی دیگری هستیم.

او افزود: انتخابات حق آحاد مردم است، حقی که باید از آن استفاده کنیم و در عین حال، نوعی تکلیف سیاسی و دینی هم محسوب می‌شو.د.

مدیرکل آموزش و فنی و حرفه‌ای استان قم با بیان اینکه خداوند در سوره نور به نکته مهمی در همین ارتباط اشاره کرده است گفت: در این سوره می‌خوانیم «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّىٰ یَسْتَأْذِنُوهُ» به این معنا که هرگاه امر جامعی به وجود آمد که نیاز به حضور مردم دارد، مومنان واقعی با علاقه در کنار رهبر الهی‌شان قرار می‌گیرند، در حقیقت اهل ایمان، پیامبر و نائب بر حق او را تنها نمی‌گذارند.

او ادامه داد: رهبر هم وظیفه دارد این اراده‌های اجتماعی را در یک کانون متمرکز کند و به این ترتیب، ریشه دشمنان و کفار را بسوزاند.

عرب با اشاره به مشکلاتی که در کشورهای یوگسلاوی و پاناما بعد از اقبال کم مردم به انتخابات به وجود آمد گفت: در دهه‌ی ۸۰ میلادی و در این دور کشور، حکومت مرکز به خاطر از دست دادن پشتوانه مردمی، با تهاجم خارجی آمریکا و کشورهای غربی روبه‌رو شدند.

او با بیان اینکه در برخی کشورها شرکت در انتخابات اجباری است گفت: البته از نظر ما، مردم ایران تکلیف شرعی دارند که در انتخابات حضور داشته باشند.

عرب شرکت در انتخابات را امری اجتناب‌ناپذیر از نظر دینی و عقلانی دانست و افزود: امروز هر اقدامی که موجب خشم دشمن بشود یا به استکبار ضربه بزند، عمل صالح محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه توبه عنوان کرد: خداوند می‌فرماید «مَا کَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَهِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الْأَعْرَابِ أَن یَتَخَلَّفُوا عَن رَّسُولِ اللَّهِ وَلَا یَرْغَبُوا بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِ ۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلَا نَصَبٌ وَلَا مَخْمَصَهٌ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»، لذا هر کس که زبان گویا و مخاطبی دارد و حرفش در جامعه خریدار دارد، باید مردم را به مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت کند.

او با اشاره به اتفاقات سال ۱۳۸۸ و فتنه‌انگیزی برخی که دچار توهم شده بودند گفت: آنها ادعای تخلف و تقلب کردند و دیدیم که چه بلایی بر سر کشور آوردند، بسیاری از تحریم‌ها و سخت‌گیری‌های بین‌المللی از همان سال شروع شدند.

عرب با بیان اینکه اگر از نظر نظامی، شبیه یوگسلاوی بودیم و بنیه دفاعی قوی نداشتیم، سال ۸۸ مثل این کشور با حمله خارجی روبه‌رو می‌شدیم خاطرنشان کرد: همه گزینه‌های آنها روی میز بود و همه هم می‌دانیم که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها چقدر وحشی و جنایتکار هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم اضافه کرد: خداوند به بندگانش امر کرده و از آنها انتظار دارد که امانت‌ها را به دست اهلش برسانند و یکی از مصادیق برجسته‌ی امانت، مسئولیت‌هایی است که در جامعه اسلامی وجود دارد که باید از طریق انتخابات به اهل آن یعنی افراد اصلح سپرده شود.

او تخصص و تعهد توأمان را ملاک انتخاب درست دانست و گفت: افراد اصلح باید خود را در مقابل خون شهدا و همینطور حقوق و سختی‌هایی که مردم می‌کشند مسئول بدانند، خودشان را پاسخگوی مشکلات قرار دهند و تحمل انتقاد داشته باشند و پیشنهادات درست را بشنوند و بپذیرند و به کار ببندند.

عرب با تاکید بر مشورت نمایندگان و دیگر مسئولان کشور با نخبگان و ارتباط آنها با مراکز علمی و پژوهشی عنوان کرد: اینگونه نباشد که وقتی رأی مردم را گرفتند، شماره‌شان را تغییر بدهند و به پایتخت بروند و آنطور که انتظار می‌رود، پیگیر حل مشکلات مردم نباشند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم افزود: نمایندگان دو وظیفه اساسی یعنی تقنین و نظارت دارند؛ باید فردی را برگزینیم که با چارچوب قانون‌گذاری آشنا باشند و در زمینه نظارت هم با کسی تعارف نداشته باشد به عبارتی وامدار کسی نبوده و دارای شجاعت و حریت باشد.

او با اشاره به حدیث نبوی «مَا وَلّتْ أُمّهٌ أَمْرَهَا رَجُلًا قَطّ وَفِیهِمْ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْهُ إلّا لَمْ یَزَلْ أَمْرُهُمْ یَذْهَبُ سَفَالًا حَتّى یَرْجِعُوا إلَى مَا تَرَکُوا» اظهار کرد: اگر اختیار امور را به کسی بسپریم که افراد قوی‌تر، امین‌تر و اصلح‌تر از او وجود دارد، مسیری را طی کرده‌ایم که مقصدش تباهی و فساد است.

  • منبع خبر : روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم