تحقق ۱۴۵ درصدی تعهدات آموزشی فنی و حرفه‌ای قم در سال ۱۴۰۲
تحقق ۱۴۵ درصدی تعهدات آموزشی فنی و حرفه‌ای قم در سال ۱۴۰۲

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: شاهد تحقق 145 درصدی تعهدات آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم هستیم که این رقم در مورد آموزشگاه‌های آزاد، 123 درصد است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود عرب در نشستی با مربیان فنی و حرفه‌ای استان قم اظهار کرد: تصویب اساسنامه جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از مدت‌ها قبل شروع شده و با همت مدیران قبلی و فعلی سازمان و همراهی نمایندگان مجلس و تایید شورای نگهبان، به سرانجام رسید.

او افزود: بسیاری از بندهای اساسنامه، دارای پیچیدگی‌هایی بودند که تصویب آنها یک دستاورد مهم برای سازمان محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با بیان اینکه هویت‌بخشی به این سازمان در فضای آموزشی کشور و تسهیل در فرآیند تدوین و اجرای آیین‌نامه‌ها از جمله ویژگی‌های اساسنامه جدید است گفت: مربیان فنی و حرفه‌ای در قم دارای دانش، تخصص، تجربه و دیدگاه‌های مثبتی دارند که سرمایه مهم سازمان به شمار می‌روند.

او ادامه داد: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، باز هم رد پایی از آموزش فنی و حرفه‌ای در برنامه هفتم وجود نداشت ولی رئیس سازمان با حضور در مجمع تشخیص مصلحت، به این مسئله اعتراض کرد زیرا عقیده داریم قانون برنامه هفتم به این شکل، منطبق با سیاست‌های کلی توسعه نخواهد بود.

عرب با بیان اینکه اعضای مجمع تشخیص با این توضیحات راضی شده و عدم مطابقت برنامه هفتم با قوانین بالادستی را تایید کردند عنوان کرد: به این ترتیب با بررسی مجدد، بندی در آن در گنجانده شده که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ملزم می‌کند بحث آموزش فنی و حرفه‌ای را برای گنجاندن در قانون به دولت پیشنهاد دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای به درآمدهای سازمان اشاره و ابراز کرد: اگر درآمدهایی داشته باشیم ولی در لایحه بودجه به آن پرداخته نشده باشد، باز هم چیزی دستمان را نمی‌گیرد به همین دلیل دست به کار شدیم و پیشنهادات ۱۵ گانه‌ای را تدوین کردیم که در نهایت سه بند آن در قالب یک پیشنهاد ارائه شد تا در بودجه ۱۴۰۳ بتوانیم به درآمدهای پایدار خود دسترسی داشته باشیم.

او افزود: در حال حاضر شاهد تحقق ۱۴۵ درصدی تعهدات آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای قم هستیم که این رقم در مورد آموزشگاه‌های آزاد، ۱۲۳ درصد است.

عرب با بیان اینکه ۴۰ درصد از رقم اعلام شده برای بخش دولتی، سهم مربیانی است که با دلسوزی در این بخش حضور داشته و به فعالیت مشغولند گفت: ۶۰ درصد هم با کمک شرکای اجتماعی و مربیان برون‌سازمانی رقم خورده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم اضافه کرد: در بخش درآمدزایی ۷۸ درصد تعهدات محقق شده که به این ترتیب جزو پنج استان نخست کشور قرار گرفته‌ایم.

او با اشاره به ضرورت ارائه آموزش متناسب با نیاز بازار گفت: گاهی این مسئله در حوزه اخذ بودجه مشکلاتی ایجاد می‌کند چون اختلاف نظر وجود دارد بنابراین باید تا می‌توانیم ارزیابی و پالایش‌ را بر این مبنا انجام دهیم تا هیچگونه آموزشی بدون انجام آمایش سرزمینی و توجه به نیازها وجود نداشته باشد که بر همین اساس طرح نیازسنجی استانی در دستور کار قرار گرفته و رشته‌های آموزشی هم بر همین شیوه پژوهشی تدوین می‌شوند.

عرب با تاکید بر اثبات وجود و تاثیرگذاری آموزش فنی و حرفه‌ای توسط خود این سازمان و مربیان آن عنوان کرد: در وهله نخست، باید به کار خودمان ایمان و اعتقاد و وجدان کاری داشته باشیم به گونه‌ای که مطمئن باشیم مهارت‌آموزان، بعد از طی کردن دوره آموزشی، مهارت لازم برای انجام کار را خواهد داشت.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم رصد اشتغال مهارت‌آموزان را گام مهمی بعدی دانست و گفت: اینجاست که فرق معلم و مربی مشخص می‌شود، معلم آموزش را می‌دهد ولی مربی علاوه بر آموزش، دست متربی را می‌گیرد و تا حصول نتیجه او را همراهی می‌کند.

وی افزود: حقیقت این است که در اشتغال‌زایی سهم عمده‌ای داریم ولی نتوانسته‌ایم این نتایج را در سامانه‌های مربوطه به خوبی و به صورت کامل به ثبت برسانیم.

عرب به آموزش در محیط کار واقعی اشاره و ابراز کرد: این نوع آموزش‌ها هم کاملا منطبق بر نیاز بازار هستند بنابراین باید جدی‌تر از گذشته به آنها نگاه کنیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تصریح کرد: واقعیت این است که در زمینه آموزش، از کشورهای پیشرفته عقب هستیم، نخست به خاطر اینکه نگاهمان به علم، ناظر به تبدیل آن به عملکرد نیست و دوم اینکه انتقال علم در ایران با روش‌های قدیمی و دشوار همراه است در حالیکه در غرب، فناوری‌های آموزشی هم توسعه یافته و زبان آموزش، روان و آسان است.

  • منبع خبر : روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم