قم؛ شهری به قدمت تاریخ چندهزار ساله و با ظرفیتی به گستردگی اسلام، با مردمی دوستدار حق و عدالت، به دنبال راستی و درستی و در پی فتح نادرستیها و روشنی تاریکیها. شهری که امروز ظرفیتی مقدس و جلوهای نورانی دارد در گذر تاریخ نیز سخن از رشادتها و راستی و درستی مردمانش بسیار سخن رفته است و این تاریخ، گویای ذات حقجو و راست مردم این خطه است.
تاریخ قم را اگر ورق بزنیم در عین اینکه پر است از پستی و بلندیها و کم و زیادها اما، مردم این خطه مقدس و نورانی همواره حضوری چشمگیر و اثربخش در برهههای مختلف از خود نشان داده و همواره همگان به این شهر با وجود وسعت و عده کم، به عنوان ظرفیتی شگرف و مهم و کلیدی نگاه میکردند.
امروز اگر زمین قم مقدس است و دری از درهای بهشت از این خطه باز میشود به سبب حقانیت و راستی و درستی تاریخی این شهر، در پذیرش یکپارچه اسلام راستین و پیگیری تحقق حقپرستی در این شهر است.
امروز مردم قم در تاریخ، مردمانی شاخص، بصیر و حقپرست شناخته میشوند و این به سبب حرکت محوری و اثربخش آنان در برهههای مختلف تاریخی چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام است؛ حال آنکه قمِ پس از اسلام، به جایگاه و ارزشی والاتر و الهیتر از پیش از اسلام دست یافته است.
آری، تاریخ را که ورق میزنیم، پر است از اسلام دوستی و عشق به اهلبیت(ع) در این شهر انقلابی و خدایی؛ پر است از حقخواهی و میزبانی از درستی؛ پر از امام دوستی و امام خواهی… گفته شده است در مسیر مدینه به مرو، وقتی امام رضا(ع) وارد قم شدند، مردم آن شهر از امام استقبال عجیب و باشکوهی کردند؛ حتی خاندانهای معروف اصرار داشتند که امام را مهمان خود کنند و نقل شده است که امام رضا(ع) همان جملهای را که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هنگام ورود به مدینه گفتند، تکرار کردند و ناقه ایشان در جایی فرود آمد و حضرت در آن منزل وارد شدند که از دیرباز تا کنون آن مکان که گفته میشود، امام رضا(ع) در آن ساکن بودند مشهور بوده و الان مدرسه علمیه رضویه در آنجا تاسیس شده است و این عشق و ارادت ویژه تاریخی مردم این خطه به ائمه معصومین(ع) را نمایان میسازد.
و پس از همین گذر تاریخی بود که خواهر بزرگوار امام هشتم(ع) در مسیر حرکت به سوی برادر، قم را مأمنی برای اهلبیت(ع) دانسته و در آن ۱۴ روز توقف کرده و پس از تحمل بیماری به سوی معبود رجعت میکنند و این است که پس از آن، برگ تازهای در تاریخ شهر قم رقم خورده؛ فرزندان و نوادگان بسیاری از معصومین به سمت این شهر آمدند و بسیاری در مسیر رحلت کردند و پس آن نیز حضرت بقیتالله الاعظم، منجی عالم بشریت امام مهدی(عج) دستور ساخت مسجدی در روستای جمکران به عنوان میعادگاه منتظران را دادند و این شهر که امام صادق(ع) نوید آن را داده بودند، حرم اهلبیت(ع) و مأمن عاشقان و دوستداران ائمه معصومین(ع) شد.
همین مساله بود که در تاریخ معاصر نگاهها را به سمت قم میچرخاند و طاغوتیان همواره به این شهر نگاهی غضبآلود داشتند و تاسیس حوزه علمیه قم نیز بستری شد تا همگان به سمت این شهر رغبت کرده و قم، به خاستگاهی برای تحول، تغییر و انقلاب تبدیل شود.
به سبب تاریخ فراگیر و چشمنواز این خطه مقدس امروز قم امالقرای جهان تشیع، مرکز انتشار اسلام ناب محمدی(ص) و خاستگاه انقلاب شکوهمند اسلامی است. خاستگاه از این بابت که جرقه شکلگیری نظامی الهی و بر پایه مبانی ناب اسلامی از این شهر زده شد و «روح خدا» از این شهر انقلابی مبنای شکلگیری تحولی مردممحور را بیان کرد.
اما امروز؛ قمِ مقدس به سبب وجود بارگاه متعالی و نورانی حضرت فاطمه معصومه(س)، میعادگاه منتظران مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه بیش از ۴۰۰ امامزاده، حوزه مقدسه علمیه و دیگر ظرفیتهای علمی، مذهبی، فرهنگی و دینی به نقطه تمرکز نگاه جهانیان در ایران اسلامی تبدیل شده است.
سالیانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگری داخلی و خارجی اقبال شگرفی به این خطه داشته و با حضور در آن دل در گرو اهلبیت عصمت و طهارت(ع) و علوم آل الله میدهند. بیش از ۱۰۰ هزار طلبه علوم دینی از داخل و خارج کشور، به عنوان منادیان آینده اسلام ناب محمدی(ص) در آن تحصیل میکنند. بزرگترین حوزه علمیه جهان اسلام در این شهر است و علما و مراجع عظام تقلید که هرکدام میتوانند محوری در هر شهر یا کشوری باشند در این خطه مقدس باب انتشار علوم ناب الهی را میگشایند. همه این ظرفیتها ناب و شگرف اگر در هر شهری بود، آن مکان محوری میشد برای جلب توجه و امروز قمِ مقدس مملو از عنایات و توجهات مسلمانان و جهانیان است.
آری؛ اینجا قمِ مقدس و انقلابی است…
- نویسنده : محمدرضا آقاباقری