فروش ۲۰۵ میلیارد تومان اموال تملیکی در قم طی سال جاری
فروش ۲۰۵ میلیارد تومان اموال تملیکی در قم طی سال جاری

مدیر کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان قم گفت: در 10 ماه نخست امسال 205 میلیارد تومان اموال تملیکی در قم به فروش رفته است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم، حسین اصغری در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی سازمانی است که شاید تاکنون شناخته شده نباشد، اما انصافا کارایی زیادی داشته و با عده و عُده کمی که داشته‌ایم اقدامات زیادی را به خصوص در دولت سیزدهم انجام داد‌ایم.

وی افزود: این سازمان زیرمجموعه سازمان امور اقتصادی و دارایی است و وظیفه آن جمع آوری و نگهداری کالاهای قاچاق و متروکه و ضبطی است که به هر نحوی توسط دولت ضبط و یا باید برای تعیین تکلیف توسط مراجع قضایی نگهداری می‌شود.

مدیر کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان قم تصریح کرد: وظیفه ما نگهداری از این کالاها به نحو احسنت است، در این حوزه تعیین تکلیف کالاهای تملیکی نیز جز وظیفه اصلی سازمان است تا اموالی که نگهداری می شود تضییع نگردد.

اصغری بیان کرد: در دوره‌های قبل در روند نگهداری کالاها، مشکلاتی برای دولت و صاحبان کالاها به وجود می‌آمد، اما اخیرا ساماندهی شده است.

مدیر کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان قم عنوان کرد: در آبان ۱۴۰۰ که رئیس جمهور در دولت سیزدهم به استان بوشهر سفر کردند با توجه به اینکه قبلا رئیس قوه قضائیه بودند و با جمع آوری املاک تملیکی آشنایی داشتند، سه بحث را مطرح کردند که اموال تملیکی باید این سه بحث را دنبال کنند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین موضوع از نظر ریاست جمهوری ساماندهی وضعیت انبارها بود که در این راستا اقداماتی صورت گرفت.

اصغری گفت: استان قم در دوره های قبل فاقد انبار مالکی بود، اما در حال حاضر ۵ انبار در قم وجود دارد که یکی از انبارها دارای ۵ هزار متر و مالکیت آن باماست، در این باره ۶ میلیارد تومان هزینه قفسه بندی و نگهداری کالاها انجام شده است.

اصغری افزود: یک کار ویژه در استان قم، ساماندهی کالاهای سریع الفساد است که نگهداری آن سخت بوده و به دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه زیر سوله نیاز دارد، در این باره ۴ انبار سریع الفساد داریم که در همین انبارها کالاهای سلامت محور نگهداری می‌شوند و انبارها مجهز به سردخانه و کولوگازی است و مانع از فساد کالاها می‌شویم.

مدیر کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان قم تصریح کرد: در کاهش رسوب کالا در دولت سیزدهم و ورود قوه قضائیه نیز اتفاقات خوبی افتاده است، ما قبلا کالاهایی داشتیم که ۱۳ سال در انبارها دپو و متروکه شده بودند که دستگاه قضایی نسبت به آن ورود کرد و دستور دادند تمام این‌ها به انبارهای تملیکی ارجاع داده شود که در حال تعیین تکلیف است.

وی بیان کرد: ما حدود ۲ هزار میلیارد تومان کالای رسوبی در انبارها داشتیم که بسیاری از آن تعیین تکلیف شده است، در این باره نیاز به مجوزها و شناسایی صاحب کالا داریم.

اصغری با بیان اینکه در حوزه قاچاق، کالای رسوبی در قم نداریم و تمامی کالاها تعیین تکلیف شده اما کالاهای متروکه وجود دارد گفت: سومین موضوع مورد تاکید ریاست جمهوری اصلاح ساختار و قانون تاسیس سازمان حق تملیکی است که این نیز در حال انجام بوده و جلسات کارشناسی انجام شده و امیدواریم با وورد به مجلس جدید بتوانیم این اصلاح ساختار را نیز داشته باشیم.

مدیر کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان قم در ادامه بیان کرد: در حال حاضر همه انبارهای قم دارای قفسه بندی است و در آن جانوران موذی هم دیده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: در ده ماه نخست امسال ۲۰۵ میلیارد تومان اموال تملیکی در قم به فروش رفته است، از این میان یک چهارم معادل ۵۰ میلیارد تومان کالاهای متروکه و حدود سه چهارم کالای قاچاق بوده است.

اصغری تصریح کرد: همچنین مبلغ ۵ میلیارد تومان در حراج خرد فروش داشته‌ایم، در مجموع کالاهایی شامل قاچاق و ضبطی و متروکه می‌شود، برخی از این کالاها می تواند با ثبت در سامانه جامع در مزایده حراج خرد به فروش رود.

مدیر کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان قم گفت: گاهی صاحب کالا به هر نحوی کالایی را وارد کشور کرده و تخلفی صورت نگرفته ولی وقتی وارد شده جز کالاهای ممنوعه می رود و نمی‌تواند کالا را ترخیص نماید و دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه نمونه‌هایی داریم که برای ۱۳ سال تعیین تکلیف نشده و باید امحا شوند خاطرنشان کرد: در این باره رئیس دستگاه قضا ورود و رای صادر کرده وقتی به دست ما می رسد حکم شرع از حاکم شرع می گیریم که این کالاها برای فروش در مزایده قرار می گیرد و سهم دولت از این کالاها ده درصد است.

مدیر کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان قم گفت: در این شرایط مابقی کالا به صاحب کالا برمی گردد و حتی صاحب کالا می تواند این کالا را بخرد با پرداخت حق ده درصد دولت، کالا را با خود ببرد.

وی در مورد حراج خرد افزود:در بحث حراج خردنیز کار ویژه ای در کشور انجام شد و استان قم، پایلوت بود و رتبه اول را در کشور دارد، در این راستا برای اینکه بتوانیم دست لالان را کوتاه کنیم از طریق سایت جامع پیش ثبت نام توسط شهروندان انجام می شود.

اصغری گفت: در قم هفته ای ۴ حراجی خرد از ۷ صبح تا ۷ شب داریم و تاکنون ۴۰ حراج خرد به مبلغ ۵ میلیارد با حضور ۸ هزار نفر و ۴ هزار کالا انجام شده است، در حراج خرد شرط سلامت کالاست.

وی افزود: یکی از رویکردهای مهم ما محرومیت زدایی است از این رو از طریق سازمان‌های حمایتی، کالاهایی که امکان صادرات ندارد از طریق بن هایی در اختیارنیازمندان قرار می گیرد.

مدیر کل جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان قم عنوان کرد: تاکنون ۴۰ هزار دست لباس به کمیته امداد و ۵ هزار دست به بهزیستی و ۱۹ هزار لوازم التحریر اهدا شده و ۶۰ هزار نفر از نیازمندان قم در این طرح حضور داشتند.

وی بیان کرد: همچنین سالی یک بار امحای کالاهای غیر قابل استفاده انجام می شود، البته برخی از کالاها نیز استرداد می شود که در این باره ۲ میلیارد تومان در سال جاری استرداد کالا داشتیم.

اصغری عنوان کرد: تمامی مراحل ثبت کالا مکانیزه است و امکان دخل و تصرف در کالاها وجود ندارد چرا که در بدو ورود توسط سه دستگاه صروت جلسه می شود، در واقع اسامی تمام کالاها در سامانه جامع است و اموال قابل دخل و تصرف نیست.

  • نویسنده : سید حسین نقیبی