راهکارهای منطقی یک نامزد انتخابات برای حل مشکل مسکن
راهکارهای منطقی یک نامزد انتخابات برای حل مشکل مسکن

سید محسن قریشی‌زاده نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل مشکل مسکن در کشور از جمله استان قم، راهکارهایی منطقی و عملیاتی وجود دارد که نیازمند هماهنگی و برنامه‌ریزی مشترک قوای مقننه و مجریه است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم، سید محسن قریشی‌زاده با اشاره به مشکل مسکن به عنوان یکی از دغدغه‌های بسیاری از ایرانیان به خصوص جوانان اظهار کرد: مردم قم هم از این قاعده مستثنی نبوده و جوانان این استان هم برای تامین مسکن و تشکیل خانواده، با چالش بزرگی روبه‌رو هستند.

او افزود: می‎‌توان مشکلات حوزه مسکن در کل کشور را شامل موارد مختلفی دانست که مهمترین آنها عبارتند از:

قیمت بالای مسکن: قیمت مسکن در قم در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. این افزایش قیمت، به دلیل عواملی مانند تورم، افزایش تقاضا و کمبود عرضه مسکن، رخ داده است.

کمبود مسکن: تقاضا برای مسکن در قم، به دلیل مهاجرت و افزایش جمعیت، بیشتر از عرضه مسکن است، این کمبود، موجب افزایش قیمت مسکن شده است.

کیفیت پایین ابنیه در بافت‌های فرسوده: بخشی از واحدهای مسکونی در قم به دلیل قرار گرفتن در بافت فرسوده، از کیفیت پایینی برخوردارند. این واحدها، فرسوده هستند و یا در مناطق نامناسبی قرار دارند.

عدم تناسب مسکن با نیاز خانوارها: بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی در قم، متناسب با نیاز خانوارها نیستند. به عنوان مثال، تعداد واحدهای مسکونی کوچک و مناسب برای زوج‌های جوان، کم است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات خاص جوانان در حوزه مسکن عنوان کرد: بسیاری از جوانان در قم، به دلیل عدم توانایی مالی، قادر به خرید مسکن نیستند. این مشکل، به دلیل بالا بودن قیمت مسکن و پایین بودن سطح درآمد جوانان، رخ داده است، همچنین بسیاری از جوانان در قم، به دلیل عدم سابقه کار و یا عدم وثیقه کافی، قادر به دریافت تسهیلات مسکن نیستند و در عین حال، شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن، برای بسیاری از جوانان دشوار است. به عنوان مثال، پرداخت هر سه ماه ۴۰ میلیون تومان برای جوانی که به تازگی شغلی پیدا کرده یا حتی سابقه کار دارد ولی حداقل حقوق یا کمی بیش از آن دریافت می‌کند عملا ممکن نیست.

او با بیان اینکه برای گذر از این چالش‌ها و حل مشکل مسکن، برنامه دارد گفت: نخستین راهکار، افزایش عرضه مسکن است، در واقع دولت می‌تواند با ارائه زمین و تسهیلات به انبوه‌سازان، به افزایش عرضه مسکن کمک کند و در این بین مجلس می‌تواند با تصویب قوانین مناسب و ریل‌گذاری صحیح، زمینه ارائه تسهیلات به اقشار مختلف را فراهم کند.

قریشی‌زاده با تاکید بر لزوم انجام اقداماتی در سطح حاکمیتی برای کاهش قیمت مسکن خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با سیاست‌های اقتصادی مناسب، به کاهش تورم و قیمت مسکن کمک کند که یکی از آنها، ارائه تسهیلات مسکن خاص جوانان است، در واقع دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات مسکن با نرخ سود پایین و شرایط آسان، به جوانان در خرید مسکن کمک کند.

این نامزد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساخت مسکن استیجاری را به عنوان راهکاری برای حل کوتاه و میان مدت مسکن در سطح کشور از جمله استان قم دانست و گفت: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات به سازندگان مسکن استیجاری، به افزایش عرضه مسکن استیجاری و کاهش قیمت اجاره بها کمک کند.

او همچنین بر ضرورت ایجاد صندوق‌های حمایتی برای جوانان تاکید و ابراز کرد: دولت می‌تواند با ایجاد صندوق‌های حمایتی، به جوانان در پرداخت پیش‌پرداخت مسکن کمک کند البته ساخت یا خرید مسکن حمایتی، به جوانان کم‌درآمد هم راهکار حمایتی دیگری است که حتما باید به آن توجه شود.

  • نویسنده : سید مرتضی منافی