اجرای طرح سرای خانواده با هدف مهارت‌آموزی خانواده طلاب و تکمیل زنجیره ارزش در قم
اجرای طرح سرای خانواده با هدف مهارت‌آموزی خانواده طلاب و تکمیل زنجیره ارزش در قم

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: افزایش مهارت، موجب توسعه کسب و کارهای خانگی می‌شود بنابراین طرحی با رویکرد اقتصادی همراه با پیوست فرهنگی و اجتماعی از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تدوین و به حوزه علمیه ارائه شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیدار قم به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود عرب در نشست تبیین طرح سرای خانواده (پایگاه تربیت، تعالی و مهارت افزایی خانواده حوزویان) اظهار کرد: اگر علم نافع، به عمل تبدیل نشود، کارآمد هم نخواهد بود اما مهارت‌آموزی، فرآیندی است که به دنبال افراد دارای همت برای توانمندی می‌گردد و مهارت‌های لازم برای این مهم را به آنها می‌آموزد.

او افزود: در روایت است که پیامبر اکرم(ص) در نگاه به جوانی که دارای توانمندی بالای بدنی بود فرمودند آیا این فرد مهارتی هم دارد که در سایه آن بتواند کسب و کاری راه بیندازد؟ و زمانی که پاسخ منفی شندیدند، گفتند زیبایی او از چشمم افتاد، چون اگر مومنی مجهز به مهارت نشود که در سایه آن نتواند کسب و کاری بیابد، در واقع دین‌فروشی کرده و دین را دستمایه معیشتش قرار خواهد داد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم با بیان اینکه توانمندسازی خانواده طلاب حوزوی اقدام مهمی است که باید پیش از اینها مورد توجه قرار می‌گرفت عنوان کرد: تعداد زیادی از طلاب و خانواده‌هایشان در منطقه پردیسان زندگی می‌کنند که فرصت مناسبی برای گردآوری آنها و مهارت‌افزایی همسر و فرزندانشان است.

او ادامه داد: توانمندسازی اعضای مختلف خانواده، نقش موثری در افزایش روحیه آنها و همچنین ارتقاء وضع معیشتی خواهد داشت و طلاب هم از این قضیه مستثنی نیستند.

عرب تصریح کرد: افزایش مهارت، موجب توسعه کسب و کارهای خانگی می‌شود بنابراین طرحی با رویکرد اقتصادی همراه با پیوست فرهنگی و اجتماعی از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم تدوین و به حوزه علمیه ارائه شده است.

او با بیان اینکه این طرح صرفا توسط این اداره کل قابلیت اجرا ندارد گفت: باید حلقه‌های واسطی هم وجود داشته باشند تا زنجیره تولید و توزیع محصولات تکمیل شده و به سودآوری برسد؛ بر این اساس در نشست حاضر به بررسی این حلقه‌ها می‌پردازیم تا بتوانیم به زودی، زنجیره‌ی کاملی را به وجود بیاوریم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم افزود: سازمان بسیج سازندگی، همواره در کنار اینگونه طرح‌ها بوده و با تامین مالی و تهیه ابزار و دستگاه‌های لازم برای راه‌اندازی کسب و کارهای خانگی و کوچک، نقش مهمی در توانمندسازی افراد و توسعه اینگونه مشاغل داشته است.

او رسیدگی به حاجات مومنان و تلاش در راستای رفع آنها را گامی مهم در افزایش روحیه اجتماعی دانست و گفت: امام کاظم(ع) می‌فرمایند «مَن أتاهُ أخوهُ المؤمنُ فی حَاجهٍ فإنّما هِی رَحْمَهٌ مِن اللّهِ تبارکَ و تعالى ساقَها إلَیه» هر کس برادر مؤمنش براى کارى و حاجتى نزد او آید، این، در حقیقت، رحمتى است از سوى خداوند تبارک و تعالى که به جانب او سوق داده است.

عرب اضافه کرد: در ادامه روایت می‌خوانیم که اگر شخص دست همت به سوی آن فرد دراز کند و مشکلش را حل کند، بداند که به ولایت خداوند متصل شده و در چتر سرپرستی او و اهل بیت(ع) قرار گرفته است، و اگر نتواند و در اختیارش نبود که کاری بکند، حداقل با روی خوش او را همراهی کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم گفت: البته در روایت تاکید شده اگر کسی توانایی حل مشکل را داشته باشد ولی از این امر شانه خالی کند، خداوند ماری را بر او مسلط می‌کند که تا روز قیامت او را عذاب کند که البته اینجا منظور عذابی است که به روح او وارد می‌شود.

گفتنی است طرح سرای خانواده با هدف مهارت‌آموزی و توانمندسازی خانواده طلاب با رویکرد ایجاد زنجیره ارزش در بخش‌های کسب و کار، فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم اجرایی خواهد شد.

  • منبع خبر : روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان قم